woensdag 12 september 2012

Weer Harz aan de slag

In mijn familie heerst een mooie traditie: het Vrijburg-mannen-motor-weekend! Elk jaar wordt een weekend in een bergachtig gebied gepland om mooie bochtjes te rijden en natuurlijk om onder het genot van halve liters en veel vlees sterke verhalen uit te wisselen.

Zoals jullie weten heb ik mijn motor ingeruild voor een mountainbike, maar omdat ik toch aan de doelstelling van bochtjes rijden, bier drinken, vlees eten en nababbelen kan voldoen mocht ik mee! Feitelijk is het dus een Vrijburg-mannen-weekend. Uiteraard speelt in mijn voordeel dat mijn fiets de familienaam draagt.



Ik vertrok vrijdag 7 sept om 10 uur en arriveerde om 15 uur in ons hotel in Braunlage. Had ik nog mooi de tijd om een ritje te maken, omdat ik de rest zeker een uur later verwachtte.

Ik heb de Wurmberg eerst beklommen. Deze is 971 m hoog en staat bekend om zijn vele activiteiten die er plaatsvinden. Zo kun je er met een monsterroller (step met dikke banden) naar beneden en is er een bikepark (BMX parcours), zijn er skischansen en heeft het de langste kabelbaan van Noord-Duitsland.


De weg omhoog slingerde rondom de kabelbaan. Alleen kon ik het juiste pad niet vinden. Toen opeens de monsterrollers me om de oren volgen snapte ik dat ik niet goed zat. Dus moest ik rechtsomkeert. Best klote want ik was al een half uur onderweg...

Na nog wat missers had ik de goede weg en na 75 min kwam ik boven. Het laatste stuk was zo steil dat ik moest lopen. Niet te doen. Ik las achteraf dat er stukken van >20% stijging in het parcours zaten. Hoe dan ook het uitzicht was mooi.



Ik was na 15 min beneden en kon direct aanschuiven voor het bier en de verhalen. Het was gezellig en we hebben ons uitgeleefd op de halve liters en mega snitzels.

De volgende dag heb ik een 35 km lange tocht gereden van het niveau mittel. Deze startte wederom met de Wurmberg maar nu een andere en veel makkelijkere weg.


Halverwege oversteken naar de Achtermannshohe (925 m), dan een beetje door de bossen knallen, langs Oderdal fietsen en weer naar Braunlage. In totaal 716 m geklommen en de steilste stukken waren 12%.






Na deze tocht nog even met de mij enige bekende naamgenoot (en vorige eigenaar van mijn fiets) naar het voormalig Oost-Duitsland geweest om een paar prachtige Wartbrug's en een heuse Melkus te bekijken.






 

Daarna we konden aan het bier!




Het werd erg gezellig en we eindigden op een heus oktoberfest. Op 8 september....
Ik lieg niet als ik zeg dat we weer een hoop vrienden hebben gemaakt.



Het Harzgebergte heeft pittige routes -ik heb de Brocken nog niet eens geprobeerd- en het is er mooi en betaalbaar. Het mooie van dit weekend was dat ik erachter kwam dat ik steeds beter doorkrijg wat je fysiek en mentaal nodig hebt om in bergen te beklimmen met de fiets. Ik kan het ook steeds beter uit houden.

Ik heb dus mijn inspiratie om weer hard aan de slag te gaan omgezet in een mooie ervaring!

Gr. Johan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten